Proefvaart stoomsloep
Proefvaart stoomsloep

Introductie stoomsloep

Mark Aaij heeft, als nieuw lid, op eerste pinksterdag in de haven zijn bootje getoond: een echte stoomsloep! De sloep trok veel aandacht en hij heeft veel mensen gesproken. De sloep is gebouwd in 1998 naar een voorbeeld van een stoomsloep uit de beginjaren 1900. De rijken werden met dit soort kleine stoombootjes (een andere aandrijving was er toen nog niet) rondgevaren. De romp is van polyester met een mahoniehouten dek en opbouw. Inwendig betimmerd met mahonie. Als aandrijving staat er een staande stoomketel in met een maximale werkdruk van 8 bar. Die met de stoom een 5 pk. 2 cilinder compound stoommachine aandrijft. De sloep heeft een gesloten systeem. De stoom die als reststoom uit de machine komt wordt weer afgekoeld zodat het weer water wordt en daarna hergebruikt in de stoomketel. Hiermee voorkom je dat er vervuiling in de ketel komt. Mark heeft de sloep vorig jaar gekocht in Schotland, ze lag daar op Loch Katrine. De eigenaar ging verhuizen naar Portugal en wilde de sloep graag in Schotland houden maar vond in Mark, met zijn technische achtergrond, een goede nieuwe eigenaar. 

Schotland
Schotland
Stoomsloep rond 1900
Stoomsloep rond 1900
Stoomsloep in de garage
Stoomsloep in de garage

Aangezien een buitenlandse stoomketel in Nederland bij invoering een zogenoemde herintrede keuring moet ondergaan heeft Mark er niet mee gevaren. De sloep is medio vorig jaar in zijn garage geplaatst. Hierna is hij gestart met een grote revisie van de stoommachine en stoomketel. Van de stoomketel zijn 97 vlampijpen vervangen. Als de sloep gekeurd is gaat hij echt met haar varen. Eerste pinksterdag was haar eerste proefvaart in Nederland.

Nog even afstellen
Nog even afstellen
Op stoom brengen
Op stoom brengen
Proefvaart
Proefvaart

Mark is werkzaam bij de Museum stoomtram Hoorn Medemblik en dagelijks met stoom bezig. Daarnaast is hij deels eigenaar van een echte stoomsleepboot Hugo uit 1929. Hiervan is hij projectleider geweest van de restauratie waarbij een geheel nieuwe, naar origineel voorbeeld, gebouwde stoomketel nieuw leven heeft gegeven aan dit schip. Ook is hij projectleider geweest van de restauratie van stoomsleepboot Rosalie. De Hugo ligt momenteel te koop. De andere eigenaar van het schip wil met pensioen en Mark vindt het na 15 jaar ook wel genoeg. Hij wil een kleiner stoombootje met iets minder werk, niet 2 dagen van te voren opstoken maar een half uur. Hij hoopt met de Silvijn niet enkel veel plezier te beleven maar ook een leuke aanvulling te zijn voor de ARZV en nieuwe mensen te leren kennen.