Afbeelding 1
Afbeelding 1

Gewaarschuwd schipper telt voor twee!

Een ontbrekende draad met mogelijk grote gevolgen bij de Cupa boegschroef.

Een clubgenoot met een fraaie Bilhammer 12,50 gebouwd in 2006 door Vroegh & Alblas vroeg aan mij, welke monteur ik voor mijn schip een Barkas 1100 van dezelfde werf had. De boegschroef, een Cupa 90, werkte niet meer. Bij de naburige werf kon gelukkig zijn schip op korte termijn in de loods. Bij inspectie bleek een bronzen kroonmoer op een draadpijp van het huis van de boegschroef door galvanische corrosie bijna geheel weggevreten was en er stond een laag water in zijn schip. Bij demontage was aan de kroonmoer van een draadpijp geen draad, die de boegschroef verbond met de romp van het schip om zo galvanische corrosie te voorkomen gemonteerd. Dit wordt wel voorgeschreven! Na inspectie bij TCN, 0515-432241 in Sneek moest de motor in zijn geheel vervangen worden. Een duur grapje van bijna € 2000!

Aangezien mijn Barkas ook in de loods moest wegens problemen aan de schroefas, werd de boegschroef, ook een Cupa 90 gelijk geïnspecteerd. De fabrikant adviseert elke 2 – 3 jaar de boegschroef afhankelijk van het gebruik een onderhoudsbeurt te laten geven. Dit was in 25 jaar niet gebeurd! In de straalbuis was een bronzen moer, de draadpijp en het motorhuis aangetast door galvanische corrosie. (Afbeelding 1,2,3,4). Met een speciale poelietrekker werd de schroef verwijderd. De beide zinkanodes in de straalbuis van de boegschroef hadden helaas niet gewerkt! Gelukkig stond er geen water in het schip.

Afbeelding 2
Afbeelding 2
Afbeelding 3
Afbeelding 3
Afbeelding 4
Afbeelding 4

De gedemonteerde boegschroef werd ter reparatie naar TCN in Sneek gebracht en na enkele dagen weer opgehaald. In de werkplaats van TCN lagen enkele Cupa boegschroeven met het zelfde euvel: aantasting door galvanische corrosie. De 6 mm dikke draadpijp was bijna geheel weg gevreten. (Afbeelding 5) Waterlekkage met alle gevolgen zou binnen enkele maanden plaatsgevonden hebben. De propeller werd ter controle naar een gespecialiseerd bedrijf gebracht.

Een volledig gereviseerde motor met nieuwe draadpijp werd in een gebruikt motorhuis gemonteerd. De nota bedroeg € 619,81. (Afbeelding 6) Het boegschroefhuis werd voorzien van enkele lagen 2-componenten epoxyverf. De montage in de straalbuis ging uitermate vlot. De noodzakelijke draad om de galvanisch corrosie te voorkomen werd tussen kroonmoer en schip aangebracht (Afbeelding 7).

Afbeelding 5
Afbeelding 5
Afbeelding 6
Afbeelding 6
Afbeelding 7
Afbeelding 7

Aangezien ik minder dan 30% op zout water vaar, werden de twee zinkanodes in de straalbuis en de twee om de roeras vervangen door aluminium anodes. (Afbeelding 8). Na twee lagen antifouling ging het schip weer in het water. Er was geen lekkage en de boegschroef werkte veel krachtiger dan voor de revisie.

De totale nota was € 619,81 vermeerderd met € 389,02 demontage en montage met aluminiumanodes en controle propeller € 1.008,83. Het is een geluk bij een ongeluk dat het probleem tijdig voor de winterstalling in het schiphuis ontdekt is en voor zinken behoed is!

Gertjan Keuris.

Afbeelding 8
Afbeelding 8